Alergeny a potraviny nevhodné do 1. roku dítěte aneb rady a tipy

0

Podle nových poznatků neexistují žádné důkazy, že by oddalování jakýchkoliv potravin po 4. – 6. měsíci života snižovalo výskyt alergických onemocnění. Je však dobré si všímat potravin s potencionálním rizikem.

  • Voda a zelenina s vysokým obsahem dusičnanů.
  • Uzeniny (párky, salámy, šunku), paštiky, masové konzervy, zabíjačkové výrobky (lze kvalitní dušená / vařená šunka)
  • Ořechy, oříšky, mák, celé zrna obilovin, nepokrájená slupka ovoce.
  • Sůl, koření, silné vývary z hovězích či vepřových kostí.
  • Cukr, med, kakao, čokoláda, smetana.
  • Jídla tučná, těžká, smažená, kořeněná, slaná, fast- food, nízkotučné.
  • Tvaroh (ve větším množství, lze jej ovšem zařadit v množství 1 lžičky – 1x týdně / 1x 14 dní).
  • Vaječný bílek (zejména syrový).
  • Citrusové a exotické plody.
  • Potraviny s umělými sladidly, glutamátem apod.
  • Lepek – nejčastěji uvádí zařadit až od ukončeného 6. měsíce.

Potraviny, které mohou vyvolat alergii:

Citrusové plody, kiwi, ananas, mango, broskve, fíky, datle, bobulovité ovoce kromě borůvek, ořechy, mandle, pistácie, med, rajčata, celer, paprika, ředkvičky, křen, luštěniny, kyselé zelí, bílek, ryby, mléko.

Pitný režim

V případě, že je dítě výlučně kojeno, není třeba dodávat mu v prvních 6. měsících života další tekutiny, a to ani v letním období. U dětí nekojených je možné po poradě s lékařem začít podávat malé množství tekutin po lžičkách po ukončení 4. měsíce života.

Od 6 měsíců do 1 roku           
Cca 900-1200 ml / 24 hod.

Batole 1-2 roky                          
1200- 1500 ml / 24 hod.

Dítě 3- 4 roky
1500- 1800 ml / 24 hod.

Jaké volit nápoje?

  • Mléko- min. 300- 500 ml na den (mateřské mléko, umělá výživa, kravské mléko- od 1 roku).
  • Voda (kojenecká x kohoutková) v kombinaci s ovocným či bylinkovým čajem (určené pro děti), nejlépe neslazeným.
  • Lze i 100% ovocné nebo zeleninové džusy- spíše šťávy, které je ale třeba ředit vodou v poměru alespoň 1:1, ne více jak hrníček denně.
  • Nevhodné jsou slazené a perlivé nápoje, samozřejmě také nápoje s obsahem kofeinu, chininu, taurinu, alkoholu a dalších látek nevhodných pro děti.

První rok a dále.

  • V 1. roce by příjem syrové zeleniny měl být okolo 100g (2- 3 porce), dítě ve věku 2- 3 let okolo 100- 180g syrové zeleniny = 2- 3 porce. To samé pak platí pro ovoce.
  • Chléb či ovesné vločky by měly být zastoupeny v denním jídelníčku v množství cca 60- 80g v 1. roce, asi 120g u dítěte ve věku 2- 3 roky.
  • Přílohy (rýže či těstoviny) pak v množství asi 80g, resp. 100g.
  • V pestrém a vyváženém jídelníčku postačuje maso 3- 4x týdně.
  • Po prvním roce (někdy i později) lze kromě mléka zařadit tvrdý sýrr, poté tvaroh, vhodné jsou zakysané výrobky.
  • Nevhodné jsou naopak tavené a plísňové sýry.
  • Denně by pak mělo dítě okolo 1 roku až 3 let přijmout 300- 500 ml mléka nebo ekvivalentu mléčných výrobků: ½ hrníčku mléka (125 ml) = 15- 20g sýru = ½ hrníčku jogurtu.

Jídelníček- 12 měsíců

Snídaně:
Toustový chléb s margarinem a lučinou, mléko/ mateřské mléko*/náhradní výživa

Přesnídávka:
Jablečná přesnídávka s kukuřičnými křehkými plátky

Oběd:
Brambory s dušeným špenátem a vejcem/ příkrm gratinovaná brokolice se sýrem

Svačina:
Pečivo s pomazánkou

Večeře:
Vločková polévka se zeleninou, mléko/ mateřské mléko*/ náhradní výživa

Postupně pak přidáváme množství potravin a přidáváme nové druhy, až se ve výsledku strava dítěte téměř podobá dospělému jídelníčku.

Stále myslete na zásady zdravého stravování.

Sdílet: