Borůvky- zdroj vitamínů prospěšných pro celý organismus.

0
  • Borůvky obsahují skupinu vitamínů B (B1, B2, PP neboli B3 a kyselinu listovou čili B9), vitamin C a nevelké množství beta-karotenu.
  • Zminerálů jsou výrazněji zastoupeny vápník, draslík, fosfor a také trochu zinku, železa a manganu.
  • Mají i třísloviny, které zlepšují práci trávícího systému.
  • Obsahují i zdraví prospěšné antokyany, které odpovídají za hezkou barvu ovoce. Tyto flavonoidy jsou výtečným antioxidantem a pomáhají chránit organismus před škodlivými účinky volných radikálů.
  • Navíc omezují účinky tzv. zlého cholesterolu, podporují srdce, zlepšují funkci mozku a prospívají naším očím.
  • V lidové medicíně se využívaly borůvky např. při žaludečních potížích, sušené ovoce se podávalo při průjmech nebo roupech a jiných parazitech, borůvkové listy při problémech s trávicím a močovým systémem. Různé sirupy se pily pro posílení imunity a pro chuť.

Zpracování borůvek- sušení a zamrazování.

  • Sušit bychom měli pouze hezky zralé nepoškozené plody borůvek, které jsme nasbírali během hezkých slunečných dní. Borůvky před sušením nejdříve pořádně očistíme od zbytků stonků a listí a pečlivě, ale zároveň opatrně, omyjeme. Poté je rozmístíme na nějaký plech, síto nebo pečící papír či alobal a necháme venku mimo přímé slunce (nesmí být vlhko).
  • Pokud to počasí nedovoluje, anebo se během sušení náhle počasí zhoršilo, dosušujeme je v troubě na 50 stupňů – ovoce v troubě i na slunci přinejmenším jednou otočíme.
  • Majitelé sušičky samozřejmě postupují podle návodu jejich přístroje. Správně zpracované ovoce bychom měli být schopni rozmáčknout, ale nemělo by být mokré.
  • Sušené borůvky přechováváme v čisté uzamykatelné nádobě v chladné spíži, anebo je nasypeme do mikrotenových sáčků (dobře uzavřeme) popř. do plastových nádob a uskladníme na mrazáku, kde vydrží i několik let.
Sdílet: