Jak se při sportovním výkonu zvyšuje výdej vitamínů a minerálu?

0

Při pohybové aktivitě dochází ke zrychlení metabolických pochodů a zvýšenému pocení. Nejčastěji diskutované minerály můžeme rozdělit do dvou vzájemně spolupracujících skupin:

  • První dvojicí antagonistických prvků je sodík a draslík, který řídí sodno-draselnou pumpu ovládající metabolismus vody v buňkách. To znamená, že jakmile sportovec dá své tělo do pohybu, mění se potřeba i spotřeba těchto dvou minerálů, zhruba v poměru sodík : draslík = 3:1.
  • Druhou dvojicí je vápník s hořčíkem. Tyto dva prvky přímo ovlivňují činnost srdečně-cévního systému a úroveň svalového napětí. Podle toho, jaké poměry vápníku a hořčíku konzumujeme, se zároveň odvíjí funkce svalového aparátu a tedy i schopnost sportovce podat výkon.
  • Obecně platí, že při sportovním výkonu potřebuje tělo větší množství vápníku než hořčíku, protože se zvyšuje svalové napětí a do metabolismu se více zapojuje vápník.
  • Naopak po ukončení pohybové aktivity vstupuje do hry jako součást regenerace více hořčík, který má uvolňující účinky.

Kolik tekutin by měl každý člověk denně vypít?

Existují dvě pravidla, která by si měli pamatovat každý člověk, který se chce starat o své zdraví. Tato pravidla je potřeba kombinovat, jedno bez druhého nefunguje.

  • První pravidlo říká, že bychom měli pít více, než nám diktuje žízeň.

Žízeň je totiž stav, při kterém v těle chybí přibližně 1% vody.

  • Druhé pravidlo říká, že by při dlouhodobém stabilním pitném režimu v optimální zoně fungování měla být barva moči čirá. Čím je tedy moč tmavší, tím více to poukazuje na určitý stupeň nedostatku tekutin.
Sdílet: