Vždy s rozumem, aneb jaké nejčastější chyby děláme ve stravování.

0

Trendem dnešní doby je stále více se zabývat skladbou jídelníčku a vychovávat ke zdravému stravování i naše děti. Bohužel tomu nahrává i čím dál větší rozvoj civilizačních chorob, ke kterým patří hlavně obezita, cukrovka a vysoký krevní tlak.

Mezi nejčastější chyby při stravování na prvním místě patří nesystematičnost.

Existují dva extrémy:

  • První lze elegantně česky nazvat „obžerství“, kdy máme tendenci sníst vše, na co přijdeme.
  • Protipolem k tomuto stavu je konzumace stravy dvakrát denně, kdy se najíme ráno, pak v průběhu dne nemáme z pracovních důvodů na jídlo čas, a večer „ vybílíme“ lednici.
  • Další chybou je stereotyp. Máme přirozenou tendenci vytvářet si pro své chování emoční vzorce, které nás řídí, a to platí i při stravování.
  • Jíme příliš mnoho lepkového (bílého) pečiva, mléčných výrobků, nekvalitních (konzervovaných) potravin, tučných, sladkých, solených a instantních potravin.
  • U konzumace sacharidů platí několik pravidel. Čím více se budeme vyhýbat příjmu jednoduchých cukrů, tím lépe pro naše zdraví. Dlouhodobý nadbytek jednoduchých cukrů a sacharidů s vysokým glykemickým indexem podporuje vznik cukrovky 2. typu.
  • Na druhou stranu je, že cukry jsou zdrojem rychlé energie, takže naopak existují situace, kdy jsou ve vyšším množství ve stravě žádoucí (týká se to hlavně sportovců a osob aktivně sportujících).
  • Vhodným řešením pro doplnění energie může být hroznový cukr. Jedná se o formu sacharidu, který se velmi rychle vstřebává. Po jeho požití se rychle zvedá hladina krevního cukru, tím i přísun energie, a od toho se pak také odvíjí nástup pocitů dobré nálady. Existují tedy situace, kdy hroznový cukr může být vhodným řešením.

Když to všechno sečteme, včetně nedostatku zeleniny a ovoce (což je fenomén české gastronomie), vznikne výživová tragédie, na kterou doplácí naše zdraví.

Sdílet: