Zdravá výživa dětí – Výživa u nejmenších, aneb začínáme s jídlem.

0

Správná a zdravá strava je v dětství obzvláště důležitá nejen pro správný růst a vývoj, ale v dnešní době zejména jako prevence vzniku obezity. Ta se objevuje u dětí již v nejútlejším věku a její výskyt stále stoupá. K obezitě si pak lehce cestu najde cukrovka, vysoký krevní tlak, kožní onemocnění, psychické potíže, bolesti kloubů a další řada komplikací.

Stravovací návyky si osvojujeme právě v dětství v prostředí rodiny- rodiče, sourozenci, a prarodiče jsou pro dítě vzorem, později jsou to kamarádi ve školce a škole.

Nyní jste to ale hlavně Vy- maminka, kdo ovlivňuje budoucnost Vašeho dítěte. Udělejte tedy správný krok a dopřejte svému dítěti plnohodnotnou a zdravou stravu.

„Existuje-li něco, co chcete změnit u svého dítěte, zamyslete se nejprve, zda to není něco, co byste měli změnit u sebe“. 

Začínáme s pevnou stravou.

Příkrmy

U prospívajících kojených dětí se většinou začíná se zařazením nemléčných příkrmů od ukončeného 6. měsíce věku, u nekojených nebo kojených dle doporučení lékaře je možné začít již od ukončeného 4. měsíce.

  1.  Zeleninový příkrm
  2. Masovo- zeleninový příkrm / vaječno- zeleninový příkrm
  3. Ovocný příkrm
  4. Cereální příkrm
  5. Ovocno- mléčný příkrm

Jídelníček pro dítě (6. měsíců)

Snídaně:
Mateřské mléko* / náhradní mléčná kojenecká strava

Přesnídávka:
Mixovaný domácí meruňkový kompot / příkrm s meruňkou a banány

Oběd:
Hráškovo- bramborové pyré

Svačina:
Mateřské mléko* / náhradní mléčná kojenecká výživa

Večeře:
Rýžová kaše s lisovaným banánem

2. Večeře:
Mateřské mléko* / náhradní výživa

*Pozn.: Pokud je dítě kojeno, jeho frekvence ani množství mléka nemusí odpovídat náhradní mléčné kojenecké výživě, tedy nemusí tomu tak být podle výše uvedeného příkladu. Kojení je u každého dítěte individuální a je třeba mu přizpůsobovat jídelníček pro zbytek dne).

Hlavní zásady při podávání příkrmů:

  • Trpělivost, nevzdávat se!
  • Nenudit dítě do jídla, zkoušejte to maximálně 30 minut.
  • Zkoušet a kombinovat.
  • Nesolit a nekořenit.
  • Nesladit- dítě si velice rychle zvykne na sladkou chuť a bude Vám odmítat méně sladké druhy a zejména pak zeleninu.
  • Nepodávat jídlo z láhve, ale lžičkou.
  • Pravidelnost- dítě by si mělo zvyknout na pravidelné stravování, jídlo podávejte tedy v přibližně stejný čas.
  • Při přechodu na smíšenou stravu by se noční kojení mělo omezit na max. 1x.
  • Pokud se dítě budí v noci a má hlad- zkontrolujte, jestli je jídelníček dostatečný. Dítě také můžete chtít krmit, aniž by hlad opravdu mělo, ale chce jen utěšit a využívá přitom této možnosti- vhodná je pomoc tatínka, u kterého se dítě těžko dočká kojení. Musíte hlavně vytrvat. 

Když příkrmy dítě odmítá:

  • Přidat trochu mléka k zelenině a postupně pak mléko ubírat.
  • Vyzkoušejte znovu po 2- 3 dnech stejné množství dané potraviny.
  • Zkuste přidat trochu cibule- má kořenovou a sladší chuť.
  • Pokud nechce dítě zeleninu, nedávejte ovoce!
  • K zelenině se pak budete těžko vracet!
Sdílet: