Okurky- všestranná zelenina s nízkou energetickou hodnotou.

0

Okurky jsou vhodné pro jedince s nadváhou a diabetiky. 

Jako u ostatních druhů plodové zeleniny, je i u okurek největší podíl hmotnosti tvořen vodou. Asi 95 % podíl vody, činí okurky energeticky velmi chudou potravinou. Ve 100 g čerstvých či nakládaných okurek se nachází kolem 15 kcal. Hlavní díl kalorií je tvořen sacharidy. Ze 100 g okurek získáme 2,5g – 3g sacharidů s nízkým glykemickým indexem. Ostatní makroživiny- bílkoviny a tuky jsou v okurkách zastoupeny v zanedbatelném množství. V okurkách se nachází rozpustná i nerozpustná vláknina. Chceme-li udržet maximální množství vlákniny, je třeba nezbavovat salátové okurky slupky, ve které se nachází největší část nestravitelných sacharidů. Okurky nevynikají nijak vysokým množství vitamínů.

Z minerálních látek převažují zásadité prvky. Relativně vysoký obsah draslíku a nízké množství sodíku činí z okurek potravinu s lehce močopudnými účinky. Hodí se tady při otocích a některých onemocněních ledvin. Díky velmi nízké energetické hodnotě jsou okurky výborné pro jedince s nadváhou a diabetiky.

Příznivý poměr minerálních látek je vhodný při hypertenzi, onemocnění srdce a krevního oběhu. Lidová medicína a kosmetika využívá pozitivních účinků okurek také při „vnějším“ užití- v podobě pleťových masek.

Okurky patří mezi oblíbené druhy zeleniny. Nejčastěji je konzumujeme v podobě zeleninových obloh, k pečivu a to v podobě čerstvé nebo nakládané. Okurky přidáváme do míchaných zeleninových salátů. Tradiční okurkový salát s přídavkem octa, soli a cukru je možno chuťově vylepšit malým množstvím sekaného kopru. V této podobě působí zvláště osvěžujícím dojmem.

Sdílet: